نوشته شده توسط : admin

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد درباره بازاریابی

 


به طور کلی بازاریابی علمی، در میان بانک های ایران واژه جدیدی است. چرا که بازاریابی زمانی ضرورت پیدا می کند که سازمان با محیطی رقابتی مواجه گردد، صنعت بانکداری ایران در دهه اخیر با تغییرات و تحولاتی در عرصه مقررات زدایی، شروع فعالیت موسسات اعتباری و بانک های خصوصی، تکنولوژی های ارایه خدمت و تعیین اهداف رشد از جانب بانک هایی که غالبا دولتی هستند، رفته رفته به سوی رقابتی شدن پیش می رود. به نظر می رسد رویکرد بانک ها از بانک مداری و شعبه مداری در حال تغییر به سمت رویکرد مشتری مداری است. در چند سال اخیر اکثر بانک های کشور اقدام به دایر کردن واحدهای بازاریابی و تحقیقات بازار کردند که این خود دلیلی روشن بر حرکت این صنعت به سوی رقابتی شدن است، بدون تردید در آینده نزدیک شاهد شدت یافتن آن نیز خواهیم بود. دراین تحقیق به منظورشناسایی موثرترین عامل در جذب سپرده ها دربانک حکمت ایرانیان ازدیدگاه مشتریان یک سری پرسشنامه که بااستفاده ازروش دلفی ازمتخصصین وصاحبنظران استفاده ومواردتکمیل گردیدکه محتوای 21سوال که هر سه سوال مربوط به یک فرضیه می باشند.

پرسشنامه مشتریان در بانک مذکور مورد تحقیق بین 385نفربطور تصادفی توزیع وبه سوالات  مزبور پاسخ دادنددراین پژوهش براي اعتبار سنجي پرسشنامه از ملاك x2كارل پيرسن استفاده شده كه يكبار كل پرسشنامه مربوط به مشتريان به وسيله اين آزمون مورد بررسي قرارگرفت وبارديگرتك تك­فرضيه هابوسيله آزمون ذكرشده مورد بررسي قرارگرفته است كه درنتيجه فرضيه h1موردقبول واقع شده نشان دادكل پرسشنامه مربوط به مشتريان ونيزتك تك فرضيه­هاداراي اعتبار كافي مي باشد. برای اولویت بندی مولفه های تاثیرگذار در فروضات ونیز اولویت خود فرضیات ومقایسه آنهابایکدیگر از آزمون فریدمن استفاده شده است .

باتوجه به داده های بدست آمده درباره عوامل موثربرجذب سپرده هادربانک حکمت ایرانیان از طرف پاسخ دهندگان اولویت بندی شاخص ها توسط آزمون فریدمن ، بدین ترتیب بدست آمد:

فرضیه چهارم (مهارت کارکنان در ارئه خدمات بانکی در جذب سپرده ها) با رتبه 47/5مهمترین فرضیه است وپس از آن ، به ترتیب ، فرضیه اول(محل یا موقعیت شعب ) با رتبه 37/4 ،فرضیه سوم (قیمت یاسودبانکی )بارتبه 69/3، فرضیه های پنجم وهفتم (خدمات وارائه فرایندهای  نوین ) بارتبه 83/3 ، ودرنهایت فرضیه ششم (ابزار وامکانات فیزیکی ) بارتبه 40/3 ،قراردارند .

 

1-1 بیان مساله

به طور کلی بازاریابی علمی، در میان بانک های ایران واژه جدیدی است. چرا که بازاریابی زمانی ضرورت پیدا می کند که سازمان با محیطی رقابتی مواجه گردد، صنعت بانکداری ایران در دهه اخیر با تغییرات­وتحولاتی­درعرصه مقرارت زدایی، شروع فعالیت موسسات اعتباری و بانک­های خصوصی، تکنولوژی های ارایه خدمت و تعیین اهداف رشداز جانب بانک هایی که غالبا دولتی هستند، رفته رفته به سوی رقابتی شدن پیش می رود. به نظر می­رسد رویکرد بانک ها از­بانک مداری و شعبه مداری در حال تغییر به سمت رویکرد مشتری مداری است. در چند سال اخیر اکثر بانک های کشور اقدام به دایر کردن واحدهای بازاریابی و تحقیقات بازار کردند که این خوددلیلی­روشن بر حرکت این صنعت به سوی رقابتی شدن است، بدون تردید در آینده نزدیک شاهد شدت یافتن آن نیز خواهیم بود.

درسالهای­اخیر، صنعت­بانکداری­شاهد­رقابت­شدید­توام­با­فرصتها­و­تهدیدهای­زیادی­بوده­است.به­طور­مسلم هیچ­بانکی­نمی­تواند­ارائه­دهنده­تمامی­خدما­ت­ممکن­باشد­ودرزمینه­خدماتی­که­ارائه­می­دهد،بهترین­باشد. بانک­ها­می­توانند­با­بررسی­نقاط­قوت­خویش­و­فرصتهای­موجود­در­بازار،استراتژی­هایی­را­پیش­بگیرندکه­به یک جایگاه­رقابتی­مناسب­دربازاردست­یابند.این­تحقيق بعضی از مباحث مرتبط با جایگاه یابی بانک را مورد بررسی­قرار­مي­دهد.شیوه­هایی­که­بتوان­از­طریق­آنهابه­موقعیتهای­متمایزی­نسبت­به­رقبا­دست یافت. بانکداری، ورودی­ها و خروجی­های گوناگونی دارد. بانکها با انجام عملیات بانکداری، ورودی­های­این سیستم­را به­خروجی­های­آن­تبدیل­می­کنند.بانکهااعم­از­دولتی­یا­خصوصی­دررقابتی­تنگاتنگ­با­یکدیگرهستند.­واقعیت­آن­است­که­دراین­رقابت،پیروزی­با­بانکهایی­است­که­سهم­بیشتری­از­بازار­را­با­کمترین­هزینه­به­خود­اختصاص­دهند.این­امرمستلزم­طراحی­و­اجرای راهبردهای خوب بازاریابی است. شناخت ارتباطات و تعامل بین سیستم بازاریابی و سایر سیستم ها در بانکداری ،نقش مهمی دراین زمینه دارد.

 

بازاریابی در هر بانک، یک سیستم فرعی محسوب می شود که با تمامی سیستم های فرعی بانک و در نتیجه با سیستم اصلی که تمامیت بانک محسوب می شود، در تعامل است. ارتقای سیستم بازاریابی، باعث ارتقای سایر سیستم­ها و در نتیجه ارتقای کل بانک می­شود و از سوی دیگر ارتقای سایر سیستم­ها نیز بر سیستم بازاریابی مؤثر است .

نظام بانکی در اقتصاد مبتنی بر بازار مسئولیت بسیار سنگینی دارد و یکی از مهمترین اجزای اقتصاد کشور است. رشد و شکوفایی و رکود ساختار اقتصادی کشورها با طرز کار مؤسسات بانکی ارتباط نزدیک دارد. فعالیت بهینه بانک­ها و استفاده مؤثر از ابزار بازاریابی برای تحقق اهدافشان­از جمله بهره­برداری از سرمایه و تجهیز آن بر فعالیت­های مختلف اقتصادی و وضع کلی اقتصاد کشور بسیار مؤثر است. از دهه ۱۹۶۰ تاکنون بسیاری از بانک­های ایرانی به طور محدود درصدد پیاده­کردن اصول بازاریابی برآمده­اند. این در حالی است که با در نظر گرفتن سود نسبتاً ناچیز سیسـتم بانکی در ایران و عدم کارآیی و اثر بخشی شعب بانک­ها در زمینه بازاریابی و روابط با مشتریان، بانک­های ایرانی شدیداً به بازاریابی نیازمندند و سیستم بانکی ایران مستلزم تحولی در این زمینه است.

بازاریابی پیرامون ما را احاطه کرده و برماست که درباره آن آگاهی­های لازم را کسب کنیم. بازاریابی نه فقط مورد استفاده شرکت­های تولیدی، عمده­فروشان و خرده­فروشان قرار می­گیرد، بلکه دیگر مؤسسات و بانک­ها نیز از آن سود می­جویند. بانک ها اغلب برای موفقیت در ارائه خدمات خود، اقدام به بازاریابی می­کنند. ولی متاسفانه به دلیل عدم­آشنایی با بازاریابی بانکی، تنها ا­ز روندهای سنتی بازاریابی به صورت کاملاً پراکنده و بی ارتباط با هدف اصلی بانک، استفاده می کنند. رسالت واقعی بازاریابان درک نیاز و خواسته های مشتریان و ارائه راهکارهایی است که رضایت مشتریان را در پی داشته باشد و همچنین دعوت ازکلیه کارکنان سازمان برای اینکه به مشتری فکرکنند و به او خدمت رسانند.

تمام کارکنان بانک ها باید درباره تعیین و تقسیم یک بازار و کیفیت وارائه خدمات به مشتریان که به عنوان هدف انتخاب شده­اند، شناخت لازم راکسب کنند.کارکنان باید برای هرچه جذاب­تر و اقتصادی­تر کردن قسمت فروش، شیوه های قیمت گذاری را به خوبی بدانند. امـروزه به این حقیقت پی برده اند که­کـسب سود فقط از طریق جلب توجه مشتریان و سهم بازار بیشتر امکـان پذیر است.

نتیجه آنکه بانک ها باید ” تصور ذهنی مثبت ” خود را توسعه دهند. با آموزش و ایجاد انگیزه و پرورش کارکنان خود همان کوشش راکه برای درک نیازهای مشتریان خود بکار می­برند، برای ارزیابی تصویر ذهنی مشتریان نیز به کار برند.

بانک هایی­که تحت مفهوم بازاریابی عمل می­کنند، برای موفقیت باید خدماتی­را به مشتریان ارائه کنند که بهترازرقبا نیازهای وی را برآورده­سازند. بنابراین­خط­مشی بازاریابی باید، نه فقط نیازهای مشتریان هدف، بلکه خط مشی رقبا را مد نظر داشته باشد و همچنین بانکها باید اهداف، نقاط ضعف و قوت، خط مشی و الگوهای واکنشی خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

هر پژوهش در واقع با قصد پاسخگويي و راه حل يابي براي يك مساله اصلي كه درقالب­يك­پرسش ظهور كرده است آغاز مي شود .در اين پژوهش قصد بر آن است كه به يك سئوال پاسخ داده شودكه: آيا تبليغات، كيفيت ارائه خدمات ، محل و موقعيت شعب ، و برخورد با مشتري، مکان، فرایند، مردم و … در جذب سپرده ها موثر است؟

با توجه به رقابتي شدن محيط و افزايش جذب سپرده­ها در جهت كارآمدي بانك­ها و به تبع آن فراهم نمودن امكان رقابت از جمله مسائلي است كه بانك­هاي تجاري با آن مواجه­اند .بانك حکمت ایرانیان نيز از جمله بانك­هايي است كه از اين مقوله مستثني نيست و يكي از مسائل اساسي فراروي اين بانك مشابه ساير بانك­ها افزايش جذب سپرده­هاست .

(1-1-1)پایگاه نظری (چارچوب نظری)

با توجه به نقش موثر و حادي كه امروزه پول ، بانك وبانكداري در رشد اقتصادي و اجتماعي جوامع ايفاء مي نمايد شبكه بانكي كشور در زمينه رسيدن به هدفهاي كشور، وظيفه بسيار بزرگي را بر عهده دارد و بايد بكوشد كه به نحوي موثر و ثمر بخش در تحقق آرمانهاي جمهوري اسلامي ايران بيش از پيش سهيم باشد. اعطاي مجوز ايجاد بانكها و موسسات­اعتباري­خصوصي ، بانكهاي تجاري موجودكه ساختاري دولتي دارند را با چالشي جديد مواجه نموده است لذا­طراحي­راهكارهاي مناسب فعاليت هاي بانك­ها در محيط رقابتي ضرورت دارد كه بر اهميت انجام چنين پژوهش­هايي صحه بگذارد.

جامعه امروز از شبكه بانكي كشور توقع دارد ضمن كوشش در جلب وجذب پس اندازها، سالم­ترين روش تخصيص اعتبارات به بخش­هاي مختلف اقتصادي را انتخاب نمايد.

 

به عبارت ديگر از ابزار پولي كه پس انداز كنندگان­دراختياراوقرارمي­دهند به نفع كشور استفاده نمايد.

فعاليت در زمينه جلب و جذب سپرده­ها موجب مي­شود كه مديريت بانك با بكارگرفتن منابعي كه در اختيار مي­گيرد از طريق اعطاي وام و انجام سرمايه­گذاري در زمينه­هاي مختلف ايجاد درآمدكند.

از اين­رو سپرده ها به عنوان اصلي­ترين عامل تجهيز منابع و تشكيل سرمايه به­حساب­مي آيند.سياست گذاران اقتصادي زماني در اجراي برنامه هاي خود موفق خواهند بود كه برنامه ريزي دقيقي در جهت جذب هر چه بيشتر سپرده­ها به عمل­آورند .

خط مشي­هايي­كه مديريت بانک­ها در مورد سپرده­ها تنظيم مي­كنند در مقايسه با وظايف جهت سلامت عمليات بانك در حال حاضر و رشد و توسعه بانك درآينده از جمله حياتي ترين وظايف محسوب مي شوند .

سپرده­ها به­خودي­خود در­حالت ركود نه­تنها ارزشي براي بانك­ندارند، بلكه خدماتي كه لازمه نگهداري اين حساب­هاست هزينه قابل توجهي را به بانك تحميل مي­كنند. بنابراين سپرده­ها هنگامي براي بانك معنا و مفهوم پيدا مي­كنند كه به دارايي مولد درآمد تبديل گردند. درآمد حاصل از جمع­آوري سپرده­ها درآمدي است كه از پرداخت تسهيلات و سرمايه­گذاري­ها به دست مي­آيد. از اين­رو اگر بانكداري نتواند محل سودآوري براي به كارگرفتن وجوه پيدا كند لزوم پذيرش سپرده­ها قابل ترديد خواهد بود.

در جهان تجارت بانك يك متولي، وام دهنده و واسطه انتقال پول بين صاحبان سپرده عمل مي­نمايد. پرواضح است كه بانك پس از جذب سپرده­ها مي­تواند به ساير وظايف خود جامه عمل بپوشاند.

(1-1-2)جايگاه بانك در بازار سرمايه

واحدهاي اقتصادي براي تأمين مالي عمليات خود، نيازمند مبالغ متنابهي سرمايه هستندكه اين سرمايه مي تواند به كاربرد فوق صرف رشد و توسعه آنها شود.

بازارهايي مالي به واحد هاي اقتصادي اين امكان را مي دهند كه تا بافروش اوراق بهادار، وجوه مورد نياز خود را تامين كنند . همزمان با تامين مالي واحدهاي اقتصادي، سرمايه­گذاران نيزوجوه مازادخود را سرمايه­گذاري مي­كنندوبازدهي منا­سبي راازاين طريق­كسب­مي­نمايند بازارهاي مالي يك مسير ارتباطي­را بين سرمايه­گذاران و قرض­كنندگان ايجاد مي­كنند. افزون بر اين بازارهاي مالي با واريز­كردن وجوه بطرف كساني­كه استفاده بهتري از وجوه به عمل مي­آورند در واقع يكي از وظايف اصلي خود را در جهت تخصيص بهينه منابع انجام مي­دهند ( برازنده تر ، 1389 ص 13)

مهمترين وظايف موسسه تامين سرمايه با بانكهاي سرمايه­گذاري را مي توان مشاهده ، تضمين فروش اوراق بهادار و بازاريابي دانست . اين موسسه ها بدليل سابقه در فروش اوراق بهادار، مي توانند به مشتريان خود ، درهنگام برنامه­ريزي براي انتشار اوراق بهادار جديد خدمات مشاوره­اي ارائه­دهند .اين مشاوره شامل اطلاعات درباره­نوع اوراق بهاداري­كه بايد فروخته شود ، نحوه عرضه آن ، قيمت و زمان فروش مي باشد .

وظيفه تضمين فروش­اوراق بهادار شامل خريد اوراق بهادار توسط­موسسه تامين سرمايه در بانك سرمايه­گذاري و قبول خطر فروش مجدد آن به سرمايه است . بانك سرمايه گذاري تا زمان فروش اوراق بهادار مالك آن است و با تضميين فروش اوراق بهادار، در واقع متحمل خطر شده است .

وظيفه­ديگر بانكهاي سرمايه­گذاري بازاريابي است اوراق بهادار معمولاً بوسيله يك گروه بفروش مي­رود كه شامل بخش فروش سنديكاي تضمين­كننده فروش و كارگزاري­هاي انتخاب شده مي باشد.

ابتدا صادركننده اوراق بهادار،به­كمك بانك سرمايه­گذاري نخستين، كار طراحي جزئيات خاص فروش را آغاز مي­كنند . تمام مدارك ، طبق قوانين و مقررات دولتي تهيه مي­شود و صادركننده اوراق بهادار يك آگهي پذيره نويس منتشر مي­نمايدكه شامل اطلاعات جامعي درباره شركت و اوراق بهادار منتشر شده بوده و نزد مقامات قانوني ذيربط ثبت شده است.

در مرحله بعد شركت با بانك سرمايه­گذاري مد نظر كه تضمين كننده فروش اوراق بهادار است وارد معامله مي شود و نخستين قرارداد را با شركت امضاء مي كند.

وظيفه ديگر بانك هاي سرمايه گذاري تعيين قيمت سهام منتشر شده است كه بايد قيمت آنقدرمناسب و معقول باشد تا افراد راجلب نمايد.

(1-1-3)نقش بانك.

در يك ساختار مالي مطلوب، بازار پول و بازار سرمايه هر دو بايد فعال باشند اما اغلب ساخت مالي كشورها متكي به بانك يا متكي به اوراق بهادار مي­باشد.

در ساختار مالي متكي به بانك، بازار پول نسبت به بازار سرمايه نقش عمده­تري را در بازار مالي بازي مي­كند و فعال­تر است بدين معني كه بانك ها وامهاي كوتاه مدت و بلند مدت را در اختيار مشتريان قرار مي­دهند و خدمات بانكي را به صورت بانكداري تجاري، سرمايه­گذاري و تخصصي به عموم عرضه مي­كنند ( كشتكار 1378 ص:58)

 

بانك­ها از مهمترين موسسات مالي بازار پول در هر كشور محسوب مي­شوند. وظيفه اصلي آنها جمع­آوري وجوه پس­اندازكنندگان و اعطاي تسهيلات مالي به اشخاصي­است كه نيازمند امكانات مالي جهت كسب وكار هستند در اين رهگذر بانكها علاوه بر نقش فعال و سازنده­اي كه در فعاليت­هاي اقتصادي دارند از محل اختلاف نرخ­هاي سود دريافتي و پرداختي منتفع مي­شوند( دلقندي 1389 ص: 61)

(1-1-4)نقش سپرده­هادرتداوم بانك­ها

جمع­آوري، جلب و جذب انواع سپرده­ها و تخصيص آن براي تامين نيازهاي مالي فعاليتهاي گوناگون اقتصادي از مهمترين عمليات بانكي به شمار مي­رود به عبارت ديگر بانك ها واسطه بين سپرده­گذاران و متقاضيان تسهيلات هستند و با استفاده از منابع خودو سپرده­هاي مردم مبادرت به اعطاي تسهيلات مورد نياز متقاضيان مي­كنند.

(1-1-5)تاثير جذب سپرده ها در بخش عملكرد بانكها:

يكي از مهمترين وظايف بانكهارا مي­توان جذب و دراختيار گرفتن وجوه نزد مردم در قالب انواع سپرده ها و حساب ها و بكارگيري اين­سپرده­ها در فرايند اقتصادي دانسته و از طرف ديگر در سيستم بانكداري اسلامي سپرده­گذاران عموماً به عنوان شركاي بانك مطرح مي­شوند و لاجرم رابطه بين سپرده­گذاران و بانك هاي عامل مي­تواند از حساسيت ويژه­اي برخوردار باشند چرا كه در سيستم­هاي كلاسيك بانكداري اسلامي به علت اينكه سپرده­گذاران بعنوان شريك بانك در منابع ناشي از معاملات مطرح مي­شوند چگونگي عملكرد بانك­مي­تواندنقش موثري در جذب سپرده­گذاري داشته باشد(بختياري 79 ص:196)

(1-1-6)عوامل موثر بر جذب سپرده ها:

عوامل متعددي درجذب منابع بانكي تاثيرگذار مي باشدكه ميتوان ازآنها به عنوان انگيزه هاي اساسي پس اندازنام برد.

دركشورهاي درحال توسعه بويژه باتغيیراتي كه درساختاراجتماعي فرهنگي­واقتصادي­آنها بوجود آمده است  شباهت هايي باانگيزه پس اندازدركشورصنعتي وجود دارد اين عوامل عبارتنداز:

كيفيت ارايه خدمات – محل يا موقعيت شعب– قيمت خدمات وتبليغات نیروی­انسانی­فرایند وتجهيزات مي باشدكه تحت عنوان: 7p of service marketing مطرح شده اند.

 

(1-2)آميخته بازاريابي:[1]

از جمله مهمترين و اصلي­ترين بخش در فرآيند بازاريابي بانکي به شمار مي­رود . تصميم گيري در مورد ويژگي هاي اين برنامه واجزاآن در اختيار بانک­بوده­وازاين­جهت­تحت­عنوان­متغيرهاي­قابل­کنترل­دربازاريابي­ازآنها­ياد­ميشود
اين­اجزا­عبارتنداز:

(1-2-1) ­خدمت( محصول) [2]

ارائه خدمت يکي از اجزا اصلي برنامه­هاي بازاريابي بانکي است.ارائه خدمات جديد بايستي براساس نيازها و خواسته­هاي مشتريان باشد و بتواند راحتي وآسايش بيشتري را براي آنها فراهم نمايد.بهره گيري از ابزارها و تکنولوژي پيشرفته امکان ارائه خدمات جديد بانکي را امروزه فراهم آورده است.در عين­حال­بايد­اقدامات­لازم­جهت­ارتقا­کيفيت­خدمات­موجود­هم­به­عمل­آيد.
در اين بخش مي­بايد در مورد ويژگي خاص خدمت، مارک، فرآيند و ويژگيهاي ملموس، بسته­بندي و کيفيت­خدمت­تصميم­گيري­شودضمن اينکه هر خدمت مي تواند يک هسته اصلي نيز داشته باشد اين هسته اصلي بيانگر مهمترين ويژگي خدمت از ديد مشتري است . مثلا کسب سود و تسهيل خدمات مالي و اقتصادي مي­تواند هسته اصلي خدمات بانکي باشد .

­(1-2-2)قيمت[3]
قيمت معادل ريالي ( يا هر واحد پولي ) است که براي استفاده از يک کالا يا خدمت مي­پردازيم. در ارتباط با خدمات بانکي، کارمزدهاي دريافتي بانک و يا نرخ بهره تسهيلات بانکي و در اين بخش قرار مي گيرند.قيمت به لحاظ درآمدزائي که در مقايسه با ديگر اجزا آميزه بازاريابي ( که همگي هزينه زا هستند ) اهميت بيشتري را دارد . در تعيين قيمت مي بايد ضمن تلاش براي کسب درآمد و سودآوري، به جبران هزينه ها ، حفظ سهم بازار و سيستمهاي قيمت گذاري رقبا نيز توجه کافي داشته باشيم .

(1-2-3)تبليغات [4]

فعاليتهاي تبليغاتي مجموعه فعاليت­هايي را در بر مي­گيرد که منجر به افزايش تقاضا مي­گردد و ميزان استفاده از خدمات بانکي را افزايش مي­دهد. فعاليت­هاي پيشبردي هزينه_هاي زيادي را براي سازمان­ها ايجاد مي­کنند اما منطق حاکم بر اين نوع فعاليت­ها و جبران اين هزينه­ها با افزايش درآمد ناشي از افزايش فروش مصرف اين هزينه­ها را جبران مي­کند. فعاليت­هاي پيشبردي شامل بخش­هاي مختلفي به شرح زير است که به آنها آميخته تبليغات گفته مي­شود: 1-تبليغات 2- فروش شخصي 3- پيشبرد فروش 4- روابط عمومي 5- کسب شهرت و محبوبيت 6- بازاريابي مستقيم

(1-2-4)مکان[5]

منظور از مکان ساده بودن دسترسي مشتريان به خدمات است. در اين بخش علاوه بر تصميم­گيري در مورد تعداد محل­هاي ارائه خدمات بانکي (شعبه) اعم از مجازي يا غيرمجازي در مورد مکان دقيق آنها بايد تصميم­گيري شود به گونه­اي که هم رضايت مشتريان از بابت دسترسي آسان حاصل آيد و هم اينکه مکان­هاي انتخابي اقتصادي باشند. در اين بخش در خصوص ويژگي­هاي ظاهري شعب، امکانات و تجهيزات داخلي و … نيز تصميم­گيري مي­شود.

MIX 1- Marketing

2-product

3-price

4-promotion

 




:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: